چکیده:چهلمین روز از به شهادت رسیدن  حسین بن علی (علیه السلام )سالار شهیدان فرزند علی بن ابی طالب و فاطمه زهرا و روزی که جابر بن عبدالله بن‌حرام انصاری‌، صحابی رسول خدا (ص‌)، از مدینه به کربلا رسید تا به زیارت‌ قبر سید و سالار شهیدان امام حسین (علیه السلام) بشتابد. او اولین نفر از میان مردمان است که قبر امام حسین (علیه السلام) را زیارت کرد .اعتبار اربعین امام حسین(علیه السلام) از گذشته میان شیعیان شناخته شده بوده است‌.

اربعین در راه است .....

کاش امسال خدا رزق مرا بنویسد           اربعین، پای پیاده، سفر کرب و بلا
اربعین در راه است .....
چهلمین روز از به شهادت رسیدن  حسین بن علی (علیه السلام )سالار شهیدان فرزند علی بن ابی طالب و فاطمه زهرا و روزی که جابر بن عبدالله بن‌حرام انصاری‌، صحابی رسول خدا (ص‌)، از مدینه به کربلا رسید تا به زیارت‌ قبر سید و سالار شهیدان امام حسین (علیه السلام) بشتابد. او اولین نفر از میان مردمان است که قبر امام حسین (علیه السلام) را زیارت کرد .اعتبار اربعین امام حسین(علیه السلام) از گذشته میان شیعیان شناخته شده بوده است‌.

 این روزها، همه جا حال و هوای رفتن به کربلای معلی دیده می‌شود.پیاده روی روز اربعین یکی از بزرگترین مستحباتی است که اهمیت و جایگاه ویژه ای دارد همه ساله دوستداران و شیعیان امام حسین (علیه السلام )باهر زبان و نژادی پای پیاده در روز اربعین به زیارت این امام همام میروند .شاید این سوال برای شما پیش اید که چرا زیارت امام حسین (علیه السلام)در روز اربعین دارای این جایگاه میباشد و چرا به این امر تاکید و توصیه شده است.؟

هیچ نوشتاری قادر به بیان فضیلت و ارزش زیارت حضرت اباعبدالله (علیه السلام) نیست ؛ احادیث و روایات تنها میتواند آثار و پاداش بیان کند همانطور که زیارت حضرت را برابر با حج و عمره معرفی نموده است.همچنین که در روایت ذیل روایتی آمده است عن أبی عبدالله [الصادق] (ع)زیارة قَبر ِالحسُیَن (ع) حَجَّةٌ، و من بَعد ِالحََّجةِ حَجَّةٌوعُمرَةٌ بعَد َحَجَّةِ الإسلامِ؛

زیارت قبر حسین(علیه السلام) [برابربا] یک حج است و[بلکه برابر با] حج وعمره ای است که پس از حجة الإسلام به جا آورده می شود.[1] و سرانجام فراتر رفته و پاداش آن را از همه عبادات نیز برتر دانسته‌اند.امام صادق(علیه السلام) درباره ثواب زیارت امام حسین(علیه السلام) با پای پیاده می‌فرماید: کسى که با پای پیاده به زیارت امام حسین(علیه السلام) برود، خداوند به هر قدمى که برمى‏ دارد یک حسنه برایش نوشته ، یک گناه از او محو مى‏ فرماید ، یک درجه مرتبه‏اش را بالا مى‏ برد، وقتى به زیارت رفت، حق تعالى دو فرشته را مامور او مى‏‌فرماید که آنچه خیر از دهان او خارج می‌شود را نوشته و آنچه شر و بد است را ننویسند و وقتى برگشت با او وداع کرده و به وى مى‏‌گویند: اى ولىّ خدا! گناهانت آمرزیده شد ،تو از افراد حزب خدا ، حزب رسول او و حزب اهل‌بیت رسولش هستی، به خدا قسم! هرگز تو آتش را به چشم نخواهی دید ، آتش نیز هرگز تو را نخواهد دید و تو را طعمه خود نخواهد کرد[2]

خدایا شفاعت امام حسین علیه السلام و  زیارت حسین (علیه السلام) و اولاد او را نصیب ما بگردان.
«والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته»